top of page

Rouw en verlies

Kinderen rouwen anders dan volwassenen. Hun rouwproces verloopt vaak in stukjes. Het ene moment kan het lijken alsof ze nergens last van hebben en het volgende moment kunnen er ineens zeer heftige emoties naar boven komen. Ook komt het vaak voor dat kinderen hun verdriet voor de ouder(s) verbergen, om dat van hen niet groter te maken. Ze komen dan pas aan hun eigen rouwen toe als de volwassenen om hen heen langzaamaan de draad weer oppakken.

Als ouder of opvoeder is het soms moeilijk te begrijpen wat er in je kind omgaat, of ben je door je eigen verdriet niet in staat er helemaal voor je kind te zijn zoals je zou willen.

Het kan prettig zijn om in deze moeilijk periode iemand te hebben die voor je kind een neutrale omgeving creëert, waar het kind, zonder rekening te houden met de gevoelens van anderen, vrij kan denken en voelen over het eigen verlies en vrij kan rouwen.

 

Vaak wil een kind niet over het verlies, of hetgeen dat speelt praten, maar over hele andere dingen, dat is prima. Ik volg de interesse en behoefte van het kind. Bij het ene kind gaan we creatief aan de slag, bij het andere kind met gesprekken of verhalen. Afhankelijk van de hulpvraag kijk ik of we aan de slag gaan met de rouwtaken of dat er iets anders nodig is.

 

Nova Kindercoaching ondersteunt kinderen en jongeren die te maken krijgen met rouw en verlies en de gevolgen daarvan.

Rouw en verlies kan heel breed zijn, denk bijvoorbeeld aan:

Verlies van gezondheid

Verlies van een dierbare

Verlies van een vertrouwde omgeving (verhuizing)

Verlies van veiligheid

Rouwen van anderen

Verlies van grip op eigen emoties

 

Een kind kan signalen geven zoals:

Onzeker over komen

Weinig zelfvertrouwen uitstralen

Angsten ontwikkelen

In zichzelf gekeerd raken

‘Please-gedrag’ vertonen

Negatief gedrag

Concentratieverlies

Slaap- en eetproblemen

Aggressief gedrag

 

De bovenstaande gedragsuitingen zijn kind-eigen, maar horen niet bij het kind. In mijn coaching sessies geef ik het kind de ruimte om zijn/haar emoties te uiten en help ik deze ook te benoemen, letterlijk of symbolisch, waardoor het kind langzaamaan weer grip krijgt op de situatie. 

bottom of page